تفاوت و فرق کره گیاهی و حیوانی در چیست؟

کره ها عموماً به دو نوع گیاهی و حیوانی تقسیم شده و در تمامی فروشگاه های لبنیاتی و سوپرمارکت ها به فروش میرسند. شما نیز قطعاً از این دو محصول استفاده کرده و به این مسئله فکر کرده اید که کدام یک از آنها بهتر است. ما این مطلب را دقیقاً برای شما تهیه کرده ایم که با مطالعه آن میتوانید اطلاعات مفیدی را بدست آورید. در این مطلب به مواردی مانند تفاوت های کره حیوانی و گیاهی ، خصوصیات هر یک و مضرات مصرف آنها اشاره شده است.

کره حیوانی چگونه بدست می آید؟

قبل از توضیح دادن در مورد تفاوت های این دو کره بهتر است تا شما را با روش تهیه هر کدام از کره ها آشنا کنیم.

اگر تابحال به مغازه های تولید فرآورده های لبنی سر زده باشید حتماً انواع کره های حیوانی را در آنجا دیده اید ؛ کره هایی که از حیوانات متفاوت مانند گاو ، گاومیش ، بوفالو ، گوسفند ، بز و … تهیه شده اند. کره های تولید شده هر حیوان دارای طعمی مخصوص به خود بوده و در رنگ های زرد کم رنگ تا زرد پر رنگ خواهند داشت.

برای تهیه کره های حیوانی از کره گیرها استفاده میکنند. کره گیر در واقع وسیله ای است که به کمک آن میتوان ماست را به کره و دوغ تبدیل کرد. دامداران برای این کار ابتدا مقداری ماست پرچرب ، آب و یخ حبه ای را درون دستگاه میریزند و بعد از گذشت یک ساعت کره های شناور شده بر روی دوغ را خارج میکنند.

کره گیاهی چگونه بدست می آید؟

جالب است اگر بدانید که کره های گیاهی جزء لبنیات محسوب نمیشوند! کره گیاهی نمونه یک جایگزین برای کره های حیوانی بوده و مصرف آن در انبوهی از رسانه ها بیشتر توصیه میشود. چرا که در تبلیغات به وجود چربی های غیر اشباع و کلسترول های مفید در آن اشاره شده است. واقعیت امر این است که کره های گیاهی در دهه ۱٫۸۰۰ از چربی حیوانات تولید میشد ؛ اما امروزه مواد اولیه این نوع کره ها شامل روغن ، آب ، نمک ، امولسیون کننده ها و در موارد کمی شیر است. مارگارین یا همان کره حیوانی در دو نوع جامد و مایع یافت می شود.

بهتر است بدانید که کره های گیاهی با یکدیگر برابر نیستند و هر کدام کیفیت مخصوص به خود را دارند. کره گیاهی را مانند کره حیوانی نمیتوان در منزل تهیه کرد. کره های گیاهی مانند تنوع حیوانی از حدود ۸۰٪ چربی برخوردار بوده و کره هایی که چربی کمتری دارند مقدار آب و روغن های گیاهی آنها بیشتر است.

بدلیل اینکه تمامی عناصر شکل دهنده مارگارین روغن گیاهی است به همین دلیل فاقد کلسترول و چربی های اشباع شده خواهد بود. با این حال ممکن است که این نوع کره حاوی چربی ترانس باشد ، اگر چه اغلب تولید کنندگان با استفاده از روغن پالم و روغن هسته خرما ، میزان روغن گیاهی موجود در آن را کاهش داده و یا به طور کامل حذف می کنند.

با توجه به اینکه کره های حیوانی از روغن گیاهی ساخته میشوند بنابرین مواد معدنی و ویتامین های کره های حیوانی را ندارند ؛ بنابرین میتوان گفت که ارزش غذایی این نوع کره ها کمتر از تنوع حیوانی می باشد. همچنین چربی موجود در کره های گیاهی ممکن است موجب رسوب در رگ های خونی شده و مشکلاتی را در بخش قبلی به وجود آورد.

بدلیل اینکه کره های حیوانی از انواع روغن های گیاهی تشکیل شده اند به همین علت ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کره های حیوانی را ندارد و میتوان گفت که ارزش غذایی کمتری نسبت به کره حیوانی دارند.

کدام نوع کره بهتر است

تا اینجا با مواد شکل دهنده کره ها آشنا شدید ، حال باید با یک مقایسه کلی بهترین نوع کره را تشحیص دهید. درصورتیکه یکبار هم که شده طعم کره حیوانی را چشیده باشید به تفاوت این دو نوع کره آشنا خواهید شد ؛ چرا که پروتئین ها و ویتامین های موجود در کره حیوانی سبب طعم لذیذ آن شده است و یکی از دلایل قیمت بالای این کره ها نیز همین است. کره های گیاهی با قیمت ارزان خود نشان دهنده کم ارزش بودن ارزش غذایی آنها است. به همین علت میتوان گفت که کره حیوانی گزینه ای بسیار مناسب برای پخت و پز است اما بهتر است به این نکته توجه کنید کره های گیاهی چربی های بیشتری در خود دارند که اشباع شده هستند.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
پشتیبانی واتس اپ